Als business coach ervaar je hoe leren en praktijk samengaan in challenge-based learning. Voor de derde keer ondersteunde ik dit jaar als business coach de challenge-base learning master course B2B marketing van de Universiteit Twente. Geweldig mooi om weer te zien hoe enthousiast studenten zijn over leren door het werken aan echte vraagstukken uit de praktijk.
Wat is challenge-based learning?
In een challenge-based learning traject ervaren studenten wat het is om een vraagstelling uit de praktijk te begrijpen, door de achterliggende problemen en oorzaken te zoeken en te doorgronden, en vervolgens tot een praktisch en pragmatisch advies te komen op basis van onderzoek in het bedrijf, hun klanten of omgeving, de literatuur en “best practices” en de natuurlijk de eigen creativiteit.
De challenges
Dit jaar werden de uitdagingen aangedragen door 11 deelnemende bedrijven met heel verschillende achtergronden: AlfaLaval, EthosEnergy, Stahl Electromach, BTG Bioliquids, Jansen Metal Products, EuroPool System, ExplainIT, Flego, Tata Steel, Damen en Topicus. Tijdens de kick-off van het traject presenteerden zij hun challenges op het gebied van marketing en servitization. De studenten konden zich inschrijven op een van vraagstukken, en vervolgens ermee aan de slag in teams onder begeleiding van assistent professor docent Yasin Sahhar en twee business coaches met jaren praktijkervaring.
Challenge business coach
Als business coach is de uitdaging om de studenten te laten leren en ervaren, en zorgen dat zij de bedrijven (hun klant) een bruikbaar advies aandragen. Dus het laten ervaren hoe je een probleem uit de praktijk analyseert. Hoe je de informatie verzamelt die je nodig hebt. Met de teams reflecteren hoe je ze goed naar hun klant moet luisteren, durven om kritische vragen te stellen en veronderstellingen of ideeën te testen. Ze helpen te focussen op hetgeen dat ertoe doet, om te plannen en organiseren, en jezelf te stretchen als je er bijna bent maar het nog net iets beter kan. En zo tot bruikbare adviezen aan de deelnemende bedrijven te komen.
Voor de studenten soms best een spannende en juist daarom een leerzame weg. Van soms lichte paniek over hetgeen waaraan ze zijn begonnen tot het vertrouwen hebben in het best mogelijke resultaat gezien de tijd en mogelijkheden. En het genieten van de waardering van de klant aan het einde van het traject.
Business resultaten
De studententeams presenteerden aan het einde van het traject de resultaten en aanbevelingen uit hun onderzoek aan de deelnemende bedrijven en aan elkaar. De bedrijven was ook waardvol om te horen waarmee andere deelnemers bezig zijn. Diverse teams werden uitgenodigd om hun eindresultaat nog een keer te presenteren bij de bedrijven zelf.
Op basis van de feedback van de studenten, geeft challenge-based learning hen veel extra, vooral omdat het ze motiveert om een goed resultaat te leveren aan de klant.
Met de Universiteit Twente gaan we het concept naar en volgend niveau tillen met het master thesis traject “Embrace the Service Revolution”. Daarover binnenkort meer!